16.1.2010

Paino ja indeksi

Painoindeksi on se, jonka avulla ihannepaino yleisesti Suomessa määritellään. Mielestäni painoindeksi ei voi olla paras mittari, koska painoindeksi on miehille ja naisille sama.
Jos ajatellaan, että 175 cm pitkä mies ja samanpituinen nainen painavat saman verran, esimerkiksi 62 kiloa. Mies mies näyttää 62-kiloisena rimpulalta ja nainen näyttää hyvältä. Heillä on luonnollisesti sama painoindeksi 20.2, joka tarkoittaa normaalipainoa. Painoindeksi ei ole huomioinut miehen ja naisen fysiologisia eroja, koska totuus on se, että miehillä on enemmän lihaksia kuin naisilla ja lihas tunnetusti painaa enemmän kuin rasva.


Jokainen määrittelee oman ihannepainonsa eri tavoin. Jollekin on tärkeää näyttää samalta kuin mallit catwalkilla ja mahtua minikokoisiin vaatteisiin. Toiselle on tärkeää tuntea olonsa hyväksi, eikä painolukemilla ole paljoakaan merkitystä. Kolmas taas haluaa näyttää urheilulliselta. Neljäs haluaa näyttää todella urheilulliselta. Ja viides pitää itsestään eniten muodokkaana. Meitä on monenlaisia ja hyvä niin.

Itse olen aina halunnut näyttää terveen sporttiselta ja siihen tarpeeseen olen saanut lahjaksi sopivat geenit. En ole kertaakaan elämässäni joutunut laihduttamaan, tai sitten olen omaksunut painonhallinnan jo aikaisessa vaiheessa. Opin kotoa perusterveelliset ruokatottumukset, joita olen vaalinut tähän asti, kunnes kyseenalaistin perinteisen ruokaympyrän uuden ruokavalioni myötä. Lasten syntymien jälkeen olen opetellut uuden paheen, joka on tuo sokeristen herkkujen mättäminen. Herkuttelun ja vanhenemisen vuoksi olen nyt alkanut lihoa, siitä sainkin kimmokkeen lopettaa sokerien mässyttämisen.


Painoindeksini on tällä hetkellä 19.5. Painoni on siis normaali ja olen painooni tällä hetkellä tyytyväinen. Tyytyväisyyttä omaan kehooni peilaan olon kautta. Vaikka painaisin kolme kiloa vähemmän, mutta söisin huonosti, olo ei olisi hyvä, enkä millään voisi olla tyytyväinen kroppaani. Silloin en myöskään näyttäisi yhtään hyvältä, koska näyttäisin jo nälkiintyneeltä ja lihakset erottuisivat silloin liiankin selvästi.

5. Kuva

Minkä kuvan nainen muistuttaa eniten sinun käsitystä ihannevartalosta?

3 kommenttia:

urheelijatyyppi kirjoitti...

3. ja 5. (-:

Ele kirjoitti...

urheelijatyyppi: Olen kanssasi harvinaisen samaa mieltä. :)

Matti kirjoitti...

Etkä ilmeisesti myöskään sairasta, sillä sekin voi vaikuttaa painoon, joko alas tai ylöspäin.
Minusta kaikki kuvien naiset ovat kamalan näköisiä, pidän eniten omasta ehdokkaastani
http://goodtoknow.media.ipcdigital.co.uk/111|0000032ad|3570_orh100000w614_Nigella.jpg

Related Posts with Thumbnails