16.1.2010

Ruokavaliomuutos

Aloitin uuden vuoden aikoihin hiilihydraattitietoisemman ruokavaliomuutoksen. Kokeilin tätä samaa jo kesällä, mutta lopetin. En enää muista miksi. Yritän ruokavaliomuutoksen avulla saada paremman olon, saada pulputtavan vatsan rauhoittumaan ja päästä eroon sokerikoukusta. Toiveissa olisi myös selluliitin häviäminen ja isommat tissit. No joo. Ei kai.

Periaatteenani tällä hetkellä on jättää nopeat hiilihydraatit ja sokerit syömättä, lukuunottamatta aamupalaa, herkkupäivää ja muita poikkeuksia. Korvaan pastan, perunat, riisin, leivän ja muun hiilihydraatti- ja tärkkelyssisältöisen salaatilla, kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä. Olen opetellut kuuntelemaan omaa kroppaani tarkemmin ja sitä myöten opetellut myös uuden ruokarytmin. En siis enää harrasta herkkujen mättämistä lasten nukkumaanmenon jälkeen. Sallin kuitenkin itselleni yhden herkkupäivän viikossa enkä ruoski itseäni, jos sorrun vähän maistamaan jotakin hiilaripitoista.


Ruokarytmi

Klo 08:00
hiilihydraattipitoista, melkein aina ruisleipää, leivän lisäksi kahvia ja litra vettä

Klo 12:00 lihaa, kanaa tai kalaa salaatin tai lämpimien kasvisten kanssa ja päälle vettä

Klo 14:30 kahvia ja vettä, tässä vaiheessa tekee aina mieli sortua leipään ja treenipäivinä saatan salliakin sen

Klo 17:30 sama kuin lounas / riippuen aikatauluista ja treeneistä nopean välipalan (hedelmä, turkkilainen jogurtti, mehukeitto tmv.), tuolloin syön päivällisen treenin jälkeen

Klo 20:00 päivällinen tai iltapala + vihreä tee ja vesi

Juon päivän aikana n. 2-5 litraa vettä + pari kuppia vihreää teetä. Joskus ruoan kanssa juon maitoa, mutta en juo koskaan mehua tai limukkaa.


En noudata vähähiilihydraattista ruokavaliota, en karppaa tai ole atkinsilla, koska se sotii ideologiaani vastaan. En halua lisätä ruokavaliooni rasvoja, varsinkaan kovia eläinrasvoja. En myöskään välttele hedelmistä, kasviksista ja marjoista saatavia hiilihydraatteja. Mä suorastaan suosin niitä ruokavaliossani. Mielestäni rasvojen lisääminen ja kaikkien hiilihydraattien karsiminen ruokavaliosta ei ole järkevä ja terveellistä. Tämä on puhdasta mutu-tietoa, koska en ole vielä ehtinyt perehtymään aiheeseen niin hyvin, että voisin perustella vakavasti otettavilla argumenteilla.

Tässä ajassa tällä ruokavaliolla vatsani on rauhoittunut eikä se ole enää pulputtanut, paino on tippunut 2,5 kiloa ja olo on ollut pirteä eikä lainkaan turvonnut.

Ainoa miinus tässä on tuo palautuminen, tai siis se kun en palaudu. Mulla on nyt aikeissa ottaa selvää mihin väliin mun kannattaisi lisätä hiilihydraatteja palautumisen nopeuttamiseksi samalle tasolle kuin ennen. Jotkut sanovat, että ennen treeniä ja toiset taas, että heti treenin jälkeen.

Minkälaista ruokavalioa sinä noudatat?

Ei kommentteja:

Related Posts with Thumbnails