11.4.2011

Tervetuloa uuteen blogiin!

Tänne: http://www.evitalehti.fi/blogit/endorfiinikoukussa

Tämä blogi hiljenee tämän postauksen myötä ja jatkoa seuraa Evitan puolella.

9.4.2011

Uutisia, uutisia!

Hei rakkaat lukijat, edessä on jännittävät ajat! Blogini muuttaa Evita-lehden nettisivuille ensi viikon alussa. Minulle tarjoutui tilaisuus päästä laadukkaan lehden bloggaajaksi ja tartuin tähän innostuneena. Ihanaa päästä sellaisen lehden bloggaajaksi, jonka sisältö ja ideologia sopii minulle paremmin kuin hyvin. Sanoinko jo, että olen innoissani?

Evita on hyvän olon lehti. Lukekaa linkin takaa löytyvä esittelyteksti, siitä saa käsityksen, minkälaisesta lehdestä on kyse.

Yksi lehden tunnuslauseista on: "tuhlaa aikaasi asioille, joita rakastat". Ihanaa ja osuvaa.

Vanha blogi jää luettavaksi, mutta jatkossa postaukset ilmestyvät uuteen blogiin. Muutan Blogilistalle ja Blogloviniin uuden osoitteen, että löydätte perille blogin uuteen kotiin. Tervetuloa!

8.4.2011

Se on täällä!

Tänään rakkauspaketti saapui! Ensimmäiset koeräpsyt on otettu. Saatte myöhemmin nähdä minkälaista jälkeä tuolla saa. Huomenna ehkä?

7.4.2011

Itämerijuoksu

Havahduin vasta nyt tähän Itämerijuoksu-kampanjaan, vaikka olen tästä jo pariinkin otteeseen lukenut Hannan blogista. Itämerijuoksun ensimmäinen juoksu juostaan ensi keskiviikkona klo 17.30. Juoksuja on luvassa joka keskiviikko kesäkuun loppupuolelle saakka. Juoksun kesto on noin tunti ja luvassa on muutakin kuin perus juoksemista, matkan varrelle on luvattu yllätyksiä. Eikä tarvitse yhtään miettiä, onko huippukunnossa, kun tapahtumaan voi osallistua vaikka kävellen. Tärkeintä on, että on mukana. Osallistumismaksu on 10 euroa ja se menee Itämeren suojeluun.

Infopaketti suoraan Nudgen sivuilta kopioituna:

  • Lähtö Nudgesta kello 17.30, erikseen ilmoitettavalta kakkosaloituspaikalta kello 17.45
  • Juoksun hinta 10 euroa / juoksu. Käteismaksu etukäteen Nudgessa olevaan pandalippaaseen
  • Luomupirtelön tilaaminen Nudgeen (toimitus juoksun jälkeen) : pirtelön tilaus viimeistään juoksua edeltävänä päivänä kello 16 mennessä (edellyttää shake-passin ostamista etukäteen)
  • Kaksi ryhmää: harrastelijat (5-6 km tunnissa) ja aktiivijuoksijat (10-11 km tunnissa)
  • Juoksu loppuu Nudgeen -mahdollisuus sosiaaliseen hengailuun Nudgessa.

Itse olen menossa, sain juuri mieheltä luvan mennä. Kuinka moni teistä ottaa haasteen vastaan? Juoksuseura olisi tervetullutta.

Have a good day

Niin lukee käsikorussani ja päätin, että tänään on hyvä päivä, vaikka eilisessäkään mitään vikaa ollut. Tänään on treenipäivä. Pitää ottaa rauhallisesti, koska mulla on pikkuriikkisen flunssainen olo. Tiistaina kävin treenaamassa. Treeni oli ihana. Viime viikon treenit olivat aika rauhallisia kaikki. Missään ei tainnut keskisyke ylittää 140 iskua minuutissa ja tiistaina treenasin sitten niin, että hiki lensi urakalla.Tänään oli sumuinen aamu. Sumu on kaunis.

Tiistain treenit

Spinning
Kesto: 1 h 7 min
Syke: keski - 154 bpm, max - 179 bpm
Kalorit: 590 kcal

Core training
Kesto: 30 min
Syke: keski - 112 bpm, max - 137 bpm
Kalorit: 147 kcal

Cross training
Kesto: 1 h
Syke: keski - 143 bpm, max - 160 bpm
Kalorit: 468 kcal

6.4.2011

Rakkauden kohde

Meille tulee uusi perheenjäsen, tai oikeastaan minulle. Objektiiviperheeni saa täydennystä ihanasta uudesta laajakulmazoomobjektiivista (mikä sanahirviö). Ai että olenkin kauan haaveillut siitä. Tuskin maltan odottaa, että tilaus saapuu. Mulla on ollut kuvausinspiraatio vähän kadoksissa, mutta eiköhän se löydy viimeistään uuden objektiivin myötä.


Mun kamera on Canon EOS 450D ja tilasin Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM -objektiivin.

Kääk! Huomasin juuri, että nettikaupan etusivulla lukee, että kameroiden ja objektiivien toimituksissa on viivettä Japanin tilanteen takia. Saa nähdä kauanko joudun odottamaan rakkauteni kohdetta.

Oldies part 2


Jatkoa seuraa vanhoille valokuville. Nyt kuvia vuodesta 2005, jolloin keskimmäinen syntyi.

Mummalassa käymässä esikoisen kanssa. Esikoinen ja Nalle oli pitkään erottamaton yhdistelmä. Nalle löytyy edelleenkin ekaluokkalaisen sängystä. Jos ei kainalosta, niin ainakin läheltä.
Melkein kaksivuotias esikoinen.
Synnytyssalissa. Keskimmäinen tahtoo ulos, vihdoinkin, yhdeksän päivää yli lasketun ajan.
4060 g ja 50 cm rakkautta.
Siskokset, erottamaton kaksikko.
Vaunulenkit pitivät minut selväjärkisenä. Päivärutiiniin kuului joka aamu viimeistään klo 10 ulos ja tunnin lenkki tuplarattaita työntäen.
Hui, mikä ruipelo! Onko mulla joskus ollut noin kapeat reidet?
Keskimmäinen.

5.4.2011

Heitteillejätetty pyörä

Tuolla se mun pyörä uskollisesti odottaa omistajaansa. On odottanut jo marraskuusta asti. Olisiko jo aika noutaa pyörä kotiin ja vähän huoltaa sitä?

Viikko vielä ja sitten...

Alkaa pyöräily! Ostin viikko sitten bussikorttiini vielä kaksi viikkoa armon aikaa, kun työmatkan varrella näkyi vielä uhkaavia jääkökkäreitä ja lumiosuuksia. Perjantaina viimeksi kaaduin valkoisissa farkuissani työpaikan parkkipaikalle. Olen kaatunut tämän talven aikana muutamia kertoja.

En ole ehkä edes kertonut teille, miten huonosti mä pidän huolta mun Hobbyhall-pyörästä? Tai kerroinkohan mä alkutalvella, miten mun pyöräilykausi loppui? No, kerronpa nyt joka tapauksessa. Pyörä jäi työpaikan pyörätelineeseen, koska avain katkesi pyörän lukkoon. Siellä se valkoinen ratsu odottelee kuuliaisena minua, ehkä hieman ruostetta keränneenä. Aion huoltaa/huollattaa sen siihen kuntoon, että sillä pääsee taas eteenpäin. Pyörä oli muutenkin aivan onneton ostos. Kyllä sillä tosiaan pyöräilee, mutta huono se on, ei siitä pääse mihinkään. Taas tuli todettua, että halvalla ei saa hyvää.

Nyt jos aloitan pyöräilyn ja lopetan marraskuussa, säästän joka kuukausi noin 95 euroa. Seitsemässä kuukaudessa olen säästänyt noin 665 euroa, eli uuden kunnollisen pyörän verran rahaa.

4.4.2011

Oldies part 1.

Kuvia vuodesta 1981 vuoteen 2004.
Minä äidin sylissä.
Minä n. 1-vuotiaana.
Vuosi 2000.
Elokuussa 2003 meille syntyi esikoisyttö.
23-vuotias äiti.

3.4.2011

Viikon treenit

Maanantai

Spinning
Kesto: 43 min
Syke: keski - 138 bpm, max - 166 bpm
Kalorit: 317 kcal

Cross training
Kesto: 53 min
Syke: keski - 130 bpm, max - 151 bpm
Kalorit: 349 kcal

Torstai

Cross training
Kesto: 26 min
Syke: keski - 133 bpm, max - 141 bpm
Kalorit: 177 kcal

Bodypump
Kesto: 1 h
Syke: keski - 117 bpm, max - 156 bpm
Kalorit: 323 kcal

Cross training
Kesto: 40 min
Syke: keski - 132 bpm, max - 148 bpm
Kalorit: 299 kcal


Sunnuntai

Juoksu
Matka: 10.23 km
Vauhti: 6:52 min/km | 8,74 km/h
Kesto: 1 h 10 min
Syke: keski - 139 bpm, max - 153 bpm
Kalorit: 525 kcal

Yhteensä 4 tuntia 52 minuuttia urheilua.

Kuvat tästä hetkestä - Idols-huumaa.

Lökäpökät

Olen ihastunut lökäpöksyihin. Voisin olla joka päivä löysissä boyfriend-farkuissa tai chinoissa. Uusin housurakkaus ovat nämä Pepe Jeansin haaremilököfarkut. Nämä eivät imartele mun kroppaa mitenkään, mutta nämä ovat ihanat jalassa.
Kerään tässä voimia salille lähtöön ja latailen samalla vanhoja kuvia, joita lykkään tänne näytille, kunhan jaksan linkitellä.

2.4.2011

Lungi lauantai

Tänään ollaan vietetty rentoa lauantaita. Pitsaa, sämpylöitä, lätkää, rentoilua ja ystäviä kylässä.

31.3.2011

Kaipuu merelle

Mulla on ensi kesänä ihan oikea kesäloma. Viisi viikkoa lomaa! Olen varannut yhden kokonaisen viikon purjehtimiselle. Lähden äidin kanssa kahdestaan viikoksi purjehtimaan. Äiti purjehtii veneensä pohjoisesta rannikkoa pitkin Helsinkiin kesäksi ja voimme sitten tehdä täältä reissuja eri paikkoihin. Lapset suunnittelivat viime viikolla tulevaa kesää ja jokakesäistä mummalareissua. Lapsia hieman ihmetytti, kun kerroin, että ensi kesänä mummala on venesatamassa.
Mummala

Purjehdusreissun tavoitteena on palauttaa mieleen purjehdus- ja navigointitaidot. Katselin äsken purjehduskuvia ja iski älytön kaipuu merelle. Olen elänyt lapsuuteni kesät purjeveneessä ja varhaisteininä purjehdusleireillä. Haluan vielä joskus ostaa oman veneen.

Kuvat ovat äidin ottamia.

30.3.2011

Bad hair & face day

Tänään on ollut bad hair & face day. Kasvoissa on eilisestä itkemisestä johtunut turvotus (vähän voi myös syyttää eilen syötyä halloumijuustoa) ja hiukset nyt ovat vaan ylikasvaneet ja huonot.

Älkää erehtykö kuvittelemaan, että eilinen ja siihen liittyvät tapahtumat olisivat minulle merkityksettömiä. En vain halua puhua siitä täällä tuon enempää. Suru on suuri, sanoinkuvaamaton.

Laitan vaihteeksi asukuvia, joita on joskus pyydetty. Tänään ehkä käyn juoksemassa, huomenna viimeistään suuntaan salille.


Paita ja housut | Maison Scotch

28.3.2011

Eilinen päivä oli tosi väsynyt. Olin ihan poikki heti aamusta alkaen, vaikka olin nukkunut ihan hyvin. Taistelin töissä vähän yli puoli viiteen ja sen jälkeen väänsin itseni ihan väkisin salille. Menin spinninkiin, joka oli pettymys. Ohjaaja ei innostanut yhtään, eikä musiikki. Otin treenin peruskestävyystreeninä, kun muistin sen asian olemassaolon taas. Oli tarkoitus tehdä spinningin jälkeen jalkatreeni, mutta jalat ovat vieläkin ihan tukossa viime viikon treeneistä, niin jätin sen väliin. Tein vatsalihastreenin ja sen jälkeen veivasin crosstraineria 40 minuuttia. Nihkeetä ja nahkeeta oli. Ei yhtään sujunut, mutta olo vähän piristyi treenin jälkeen. Kotona odotti kisastudio - HIFK! Jei.

Spinning
Kesto: 43 min
Syke: keski - 138 bpm, max - 166 bpm
Kalorit: 317 kcal

Cross training + vatsat
Kesto: 53 min
Syke: keski - 130 bpm, max - 151 bpm
Kalorit: 349 kcal

* Poistin tästä kuvan ja tekstinpätkän surullisesta asiasta.

Puolimaratontreeni

Vaikka en nyt (ehkä) olekaan menossa toukokuun Helsinki City Runille, niin voisin kirjoitella ylös, miten olen aiemmin treenannut itseni puolimaratonkuntoon.

Miettiessäni ensimmäiselle puolimaratonille osallistumista, vatsanpohjassa kutitteli jo pelkkä ajatus. Mietin, että pystynkö siihen? Kuinka noloa olisi, jos en pääsisikään maaliin? Jaksanko mä ylipäänsä juosta yli kahta tuntia? Surffasin netissä ja etsin vinkkejä treenaamiseen. Paras valmentaja oli kuitenkin äitini, joka on juossut puolikkaita ja kokonaisia maratoneja.

Treenisuunnitelma on hyvä aloittaa siitä, että miettii minkälainen on oma kunto nyt. Kuinka monta kilometriä pystyt juoksemaan nyt ja kauanko siihen menee. Jos pystyt juosta helposti tunnin, pystyt varmasti juosta puolimaratonin vaikka siltä seisomalta, vaikkei se ehkä mitään herkkua olisikaan.

Nyt hymyilyttää, miten iso etappi oli se, kun juoksin ensimmäisen kymmenen kilometriä. Silloin siihen meni 1,5 tuntia. Nykyään pystyn halutessani juosta 10 kilometriä 50 minuuttiin.

Puolimaratonohjelma, jota noudatin ensimmäisellä kerralla, on sellaisille, joilla on jo suhteellisen hyvä kunto. Eli pystyt jo juoksemaan neljä kilometriä. Vaikka tuskin kukaan aloittaa puolimaratontreeniä, jos ei vielä pysty juosta kymmentä minuuttia.

Treeniohjelma yksinkertaisuudessaan:
  • Aloita treenaaminen kymmenen viikkoa ennen tapahtumaa.
  • Juokse joka viikko yksi hyvin hidas ja pitkä peruskestävyyslenkki (sykkeet 60-70 % maksimisykkeestä). Aluksi peruskestävyyslenkin pituus on 6 kilometriä.
  • Pidennä peruskestävyyslenkkiä joka viikko yhdellä kilometrilla, pisimmillään lenkki on 14 kilometria.
  • Peruskestävyystreenien lisäksi treenaa kaksi kertaa vähän kovemmilla sykkeillä, mutta ei kuitenkaan vauhtikestävyyssykkeillä. Itse korvasin muut treenit spinningillä tai muulla aerobisella treenillä.
  • Puolimaratonviikolla juokse vain kaksi 5 kilometrin hidasta lenkkiä.
  • Kilpailua edeltävänä päivänä syö paljon hiilareita ja tankkaa paljon vettä.
Juoksemisen iloa!

Tätä ohjelmaa noudattaen ensimmäisen puolimaratonin loppuaika oli 2:03. Seuraavalle puolikkaalle treenasin vähän tavoitteellisemmin ja aloitin peruskestävyyslekit kymmenestä kilometrista ja pidensin niitä jopa kahteen kymmeneen kilometriin saakka. Tuolloin loppuaika oli 1:51.

Mulle kävi puolikkaalle treenatessa niin, että hurahdin ihan täysin juoksemiseen ja huomasin, että mun kroppa on tarkoitettu pitkäkestoiseen treeniin. Monesti pitkillä lenkillä huomasin, että kone käynnistyy vasta siinä vaiheessa, kun olen juossut tunnin. Silmät avautuivat ja mieli kirkasui ja suonissa virtasivat ihanat endorfiinit!

Tätä kirjoittaessa taas huomaan, että mun peruskestävyystreenit ovat jääneet vähän vähemmälle. Peruskestävyystreenin pitäisi olla koko treenaamisen pohja. Silloin kun peruskestävyystreenit on huolellisesti treenattu, urheileminen on niin ihanaa ja kunto kasvaa kohisten.

Tässähän alkaa taas houkutella jonkun isomman tavoitteen ottaminen. Suunnitelmallinen treenaaminen on myös aika ihanaa.

27.3.2011

Treenikooste

Moikkelis! On ollut niin aktiivinen viikonloppu, etten ole ehtinyt päivittämään blogia. Miehet ovat pelanneet meillä lukuisiä änäriturnauksia (toim. huom. NHL-peliä pleikkarilla) ja mä oon lojunut sohvalla ja katsonut kun pojat pelaa. Tälläkin hetkellä olohuoneessa istuu kolme äijää, yksi nainen ja saunassa istuu toiset kolme miestä. Viikonloppuun on kuulunut paljon hyvää ruokaa, herkkuja, hyvää läppää ja vähän ystävämyyntien laittoa. Tosi kiva ja rento viikonloppu ollut! En ole urheillut yhtään, mutta viikolla tuli urheiltua ihan kiitettävästi, etten ole edes kaivannut salille tai lenkille.
On se totista hommaa: Ninnannunna-turnauksen pöytäkirja.

Viikon 12 treenikooste

Tiistai: Spinning 1 h 4 min, jalkatreeni 51 min
Keskiviikko: 8,48 km juoksu 48 min
Torstai: Crosstrainer 45 min, yläkroppatreeni 40 min, crosstrainer 15 min
Perjantai: 9 km juoksu 56 min

Yhteensä 5 tuntia 24 minuuttia urheilua.

26.3.2011

Sähköpostipostaus

Eilen oli työpaikan talviurheilupäivä. Ilma oli ihana ja päivä kaikin puolin mukava. Ei hullumpaa viettää työpäivää tällaisissa maisemissa juosten, vai mitä?

Tämä on samalla testi, miten postaaminen onnistuu sähköpostin kautta.

Related Posts with Thumbnails