23.2.2011

Auttaisiko Activia?

Mä olen ihan turvoksissa. Argh. Syytän itseäni ja syömisiäni. Turha tässä ketään muutakaan on syyttää. Sormukset eivät liiku sormessa, maha pömpöttää, silmätkin on turvonnut umpeen. Ottaisin kuvan ja näyttäisin teille, jos kehtaisin, mutta on kyllä niin ruma näky, ettei pysty edes kuvaamaan. :D Mun kompastuskivi on iltasyöminen. Päivällä syön ihan hyvin ja sopivasti. Illalla sitten homma lähtee lapasesta. Töiden jälkeen vedän hirveät satsit ruokaa ja vaellan vähän väliä uudestaan jääkaapille ihmettelemään, että löytyisikö vielä jotain syötävää. Oon kuitenkin syönyt aika terveellistä ruokaa, mutta ihan liikaa.

Herkkulakko ei auttanut yhtään, itseasiassa pahensi vain. Yritin unohtaa herkuttelut syömällä paljon. Ei Ele, ei näin! Mun pitäisi vain opetella kohtuus. Vihaan tätä turvonnutta olotilaa, mutta itsekuri on hävinnyt jonnekin. Nyt riittää, stn!

Auttakaa! Miten tää kierre katkaistaan? Onko muita heikkoja?

13 kommenttia:

Suvi kirjoitti...

Mä en tiedä, mulla ihan sama. Eilen lähti salilta tullessa lapasesta; paahtoleipää johon päälle grillattua kananrintaa, 2 x Jacky-makupala ja sitä rataa :D

Musta Activia on kyllä rahan tuhlausta. Kaikki se lähtee juurikin ruokavaliosta. On tietysti poikkeuksia, kuten suolistosairaudet (= mulla). Entsyymien hankkiminen luontaistuotekaupasta tulisi varmaan halvemmaksi kuin Activian vetäminen.

Anne kirjoitti...

Vettä?? Pitäiskö sun juoda vettä enemmän ettei olisi turvoksissa? Mutta tiiän kyllä ton kun pohjaton nälkä iskee. Jos vaan millään pystyt niin ota silloin porkkanaa tai tee ruokaisa salaatti esim. tonnikalalalla tai raejuustolla, välttäen niitä ruoka-aineita joiden tiedät ärsyttävän vatsaa.
(Niin ja siis se vesi... juo vaikka iso lasi vettä ennen kuin alat syödä, hillitsee sitä mättöhimoakin.)
Ootko muuten kokeillut maitohappobakteerien syöntiä, helpottaisko se osaltaan vatsaan?

Näillä oon ainakin saanut itte vähän kontrollia. Tsemiä!!

Sanna kirjoitti...

Kuulostaa tutulta! Se on niiin rasittavaa, kun illalla pitää koko ajan syödä jotain.. Sitten aamulla taas kauhee morkkis. :P Itsekin kun oon nyt karkkilakossa, ja eilen teki ihan hirveesti mieli suklaata, niin sitten söin koko ajan jotain muuta, kun en sitä suklaata voinut syödä... Tuskin kovin järkevää tämäkään...

Eli apua en kyllä osaa antaa, kun itselläkin sama ongelma, mutta ehkä vertaistukea. :DD

Anonyymi kirjoitti...

Kaiken järjen mukaan uskoisin, että syöt päivällä liian vähän. Panosta aamupalaan ja etenkin lounaaseen sekä kunnon välipalaan töissä.

Jos päivän aikana syntyy energiavajetta, se kostautuu illalla juuri sinun kuvailemallasi tavalla.

Tsemppiä ja kiitos ihanasta blogista! :)

katjuska kirjoitti...

illalla kun usein ei ole mitään tekemistä niin mikä sen ihanampaa kun narautella jääkaapin ovea. Varsinkin jo liikkuu paljon ja syö vähän niin jo energian tarve vaatii enempi itsekuria jos meinaa painoaan tiputelle ja olla tuntematta nälkää.
itse syön aika satseja salaattia ym vihanneksia jotka täyttää mahaa ja jollain keinolla olen oppinut kuuntelemaan että milloin kannattaa lopettaa, ettei ähky tule.
JOs tekee mieli vetästä suklaata niin ei se kerrasta perä leviä :) vaikka mä voinkin tuntea kun rasvasolut laajenee mun hanurissa... heh ei sentään.
välillä turvottaa ja välillä ei, kun van oppis hyväksymään sen itsekin.

Eve kirjoitti...

Montako kertaa päivässä sä syöt ja kuinka säännöllisesti? Mulla itsellä käy tosi helposti niin, että jos esim skippaan lounaan ja päivällisen välissä olevan välipalan, niin illalla tulee syötyä triplasti se takaisin. Siksi pyrin aina syömään 5krt päivässä ja aina kuitenkin sen verran, ettei jää nälkä sen ruoan jälkeen. Viikonloppuna ruokarytmi on epäsäännöllisempi ja sen takia tekee hirveästi mieli herkkuja ja kaikkea hyvää suolaista koko ajan :/
Ja sit tuli mieleen myös tuo, jonka joku jo mainitsikin, että muistathan juoda tarpeeksi vettä!

Tsemppiä, kaunokainen!

Anonyymi kirjoitti...

Höntti, sama se vaikka välillä turvottaaki..Eikö silloin ole juuri kaikki hyvin kun ruoka maistuu? Liikut niin paljon ja näytät muutenki mielettömältä että älä stn revi ressiä :D
Kiitti kivasta blogista!

Anonyymi kirjoitti...

Olen samaa mieltä Annen kans. Juotkohan liian vähän vettä siihen nähen miten paljon liikut ja jos syöt suolaista? Minulla nimittäin on ollut juurikin tuollainen tilanne 3 vuotta sitten. Olin silloin fyysisesti erittäin tankassa työssä. Jois silloin siis siihen nähDen liian vähän. Tajusin sen vasta jälkeen päin. Ihmettelin kun silmät oli pusseilla, sormukset ei mahtunut sormiin kun ne turpos joka aamu ihan nakeiksi.

Tuo turpoaminen on siis luonnon oma "varotoim". Kroppa luulee kun nestettä ei saa että nyt äkkiä on varastoitava sitä nestettä johonkin että selviää, kun ei tiedä kuinka kauan tässä ollaan vajaalla nesteytyksellä, niimpä se kerää sitä sitten ympäri kroppaa.

Ota tavaksi Juoda aamulla kun heräät iso kuppi huoneenlämpöstä vettä. Ja litki pitkin päivää vettä, etenki niinäpäivinä kun syöt suolasta.

Anonyymi kirjoitti...

..jA sen verran vielä että älä ainakaan mitään activia ala vetämään. Se on täyttä humpuukia. Jos haluat saada mahaturvotusta pois. Jätä liika sokeri ja viljat vähemmälle. Maitotuotteet saattaa myös turvottaa. Joillakin on auttanu kun vaihtanu maitotuotteet luomuun.
-edellinen anonyymi kirjottaja-

Caro kirjoitti...

Mulla on kans toi turvotusongelma aamusin jos oon syöny illalla kaheksan jälkeen. Joskus vaan on mahdoton pysyä aikataulussa kun treenaa myöhään ja vatsa huutaa ruokaa. Niin se pitäs kuitenkin tehä että aamulla syö eniten ja keventää aina iltaa kohden. Näin ainakin itse vältän turvotusta. Ja sit tietysti vähentää suolaa, juo vettä tarpeeksi ja kaikki keinomakeutusaineet sun muut ainakin mulla lisää turvotusta.

Ele kirjoitti...

Suvi: Tuo Activia oli olevinaan ironiaa. En mä siihen halpaan menis. :P Yritän etsiä itsekurin ja järjen äänen jostakin...

Anne: Mä juon kyllä paljon vettä, mutta nyt kun tarkemmin ajattelen, niin viime aikoina vedenjuonti on jäänyt iltaisin vähemmälle. Hyvä huomio siis. Kiitos tsempeistä! :)

Sanna: Just noin. Aamulla miettii, että söinkö mä eilen oikein. Damn! En. Taaskaan. :P Kiitos vertaistuesta! Ihanaa, että on muitakin. Tai... ;)

Anonyymi: Voi hyvinkin pitää paikkaansa. Voisin panostaa välipaloihin jatkossa, ettei nälkä kasva liian suureksi.

Kiva, kun tykkäät blogista! :)

katjuska: Mä en ole vielä oppinut sitä, milloin syöminen pitäisi lopettaa, mutta NYT alan opetella. Herkuttelu on niin ristiriitaista, koska silloin kun syö herkkuja, on muka antanut itselleen luvan herkutella ja syö oikein hyvillämielin, mutta jälkikäteen tulee taas se morkkis ja miettii, että miksi ja oliko pakko? :P

Eve: Mä syön aamupalan, lounaan, välipalaa vaihtelevasti, iltaruoan tai myöhäisen iltaruoan, joka on samalla iltapala. Ruokarytmi riippuu aika paljon treeneistä ja pitäisikin opetella, että pitäisi mukana jotain pientä evästä, ettei nälkä kasva liian suureksi. Vettä yritän juoda paljon. Mulla on aina töissä ja kotona vesitörppä käden ulottuvilla.

Anonyymi: Eihän se turvottelu periaatteessa haittaa, mut haittaa silti. Jotenkin vaan ottaa päähän, ku farkkuja saa kiskomalla kiskoa päälle. Mut kiitos, sun viesti hymyilytti. :)

Anonyymi: Vedenjuonti on tainnut viime aikoina jäädä vähän vähemmälle, erityisesti iltaisin. Tää oli kyllä hyvä huomio. Pitääkin kiinnittää siihen huomiota. Aamuisin juon _aina_ litran vettä aamupalan yhteydessä. Ja en, en varmasti ala Activiaa vetämään. Tuo oli läppä. :D Itse asiassa oon huomannut, että rahkastakin tulee tosi tunkkainen olo.

Caro: Tuo on just se mun ongelma. Pitäis lopettaa syöminen iltaisin tarpeeks ajoissa tai syödä vain jotain kevyttä/juoda. Keinomakeutusaineet on kyllä ihan hirveetä scheisseä mahalle. Ja koko elimistölle.

Yours Truly kirjoitti...

Kuten jo muutama viisas edellä kommentoi, kuulostaisi aivan siltä, kuin päivän aikana joko energiaa tulee liian vähän, ja/tai ruokailuvälit ovat liian pitkiä. Noiden asioiden korjaamisella olen jo monen Personal Training- asiakkaan kanssa ratkaissut saman ongelman. Ja kun olen itse tyhjentänyt iltaisin jääkaapin (vaikka ei ole enää edes nälkä, tekee mieli, eikä toisaalta ole täynnäkään..) on hetken miettimisen jälkeen syy ollut tässä.

Mielellään ihan kolmen tunnin välein jotain ravitsevaa, ei pelkkä hedelmä, kuljeta pitkin päivää mukana proteiinia lähes jokaisella aterialla. Älä missaa välipaloja!

Monet jättävät välipalat syömättä, ja pyrkivät pidentämään ruokailuvälejä kaloreita "säästääkseen", mutta totuus on, että iltaisin se kostautuu, usein monin kerroin.

Tsemppiä!

Ele kirjoitti...

Yours Truly: Kiitos kommentista! :) Sehän se syy varmasti minullakin on, eli liian pitkät ruokailuvälit tai liian vähäinen energiansaanti päivällä. Yritän jatkossa kiinnittää huomiota välipaloihin ja vedenjuontiin. Jospa ongelma korjaantuisi näillä keinoin.

Related Posts with Thumbnails