1.3.2011

Verenluovutus vai lenkki?

Eilen jätin taas (!) treenin väliin. Hyi mua! Mutta löysinpähän viikonlopun häihin mekon. Tänään vaakakupissa on kaksi asiaa: menenkö luovuttamaan verta vai juoksenko töistä kotiin. Molempia ei voi tehdä samana päivänä. Ensimmäisen kerran luovutin verta muistaakseni vuonna 2002 ja sen jälkeen olen käynyt luovuttamassa aina kun vain olen voinut.
Raskauden jälkeen täytyy odottaa raskauden keston verran ja imetyksen lopettamisesta tulee olla kulunut kaksi kuukautta, kun voi taas luovuttaa verta. Ei saa olla kipeänä, ei lääkityksiä päällä, pitää painaa vähintään 50 kg ja hemoglobiinin pitää olla naisilla yli 125 ja miehillä yli 135. Suosittelen verenluovutusta, jos ei pelkää neuloja tai muuten hirvitä. Joillekin voi tulla luovutuksen jälkeen huono olo. Mulle ei ole koskaan tullut. Olo on ollut ihan hyvä, kun on vain muistanut juoda ja syödä luovutuksen jälkeen riittävästi. Verenluovutuksen yhteydessä saa aina leipää/pullaa ja kahvia. Siinä yksi hyvä syy luovuttaa. :D Samana päivänä ei tosiaan voi urheilla eikä saunoa, koska puoli litraa verta vaikuttaa hapenottoon ja kropan nestetasapainoon.

Testaa TÄÄLLÄ sovitko verenluovuttajaksi ja tsekkaa paikkakuntasi verenluovutuspaikat:


Menkää ihmeessä luovuttamaan, jos yhtään kiinnostaa!

2 kommenttia:

Suvi kirjoitti...

Hieno homma, että käyt luovuttamassa. Mulla on itsellä aina anemia melkein päällä ja lääkitys jonka takia en voi luovuttaa. Muuten kyllä luovuttaisin aivan varmasti. Mä oon verenluovutuksen kannalla tämän päivän suhteen. Treenaat sitten huomenna tuplarankasti ;)

Ele kirjoitti...

En sitten tehnyt kumpaakaan, mutta aion lähiaikoina ehdottomasti käydä luovuttamassa verta. Liikkuva veripalvelu saisi tulla useammin johonkin lähinurkille.

Related Posts with Thumbnails